E45 gennemskærer Vejle, og er en af Europas længste og vigtigste motorveje. Den strækker sig over 5000 km fra Finland i nord til Syditalien. Den bruges til transport af en stor mængde gods fra nord til syd og omvendt. Knap 100.000 køretøjer passerer dagligt Vejlefjordbroen – stigende til 126.000 køretøjer i 2035.
Vejle er med 1390 støjramte husstande, en skole og institutioner på en 5 km lang strækning langs E45, et af de områder vest for Storebælt med den største koncentration af støjplagede husstande.
Vejdirektoratet har opgjort antal støjplagede husstande i Vejle til 2122, hvilket placerer Vejle i top-4 over mest støjplagede byer vest for Storebælt sammen med Aalborg, Aarhus og Odense i Støjhandlingsplanen 2024-29.
Alligevel har Vejdirektoratet i Støjhandlingsplanen 2024-29 ingen planer om at gennemføre støjreduktion i Vejle. Faktisk henviser Vejdirektoratet til, at man kan se på støjdæmpning i forbindelse med en udvidelse af E45.
Men det kan borgerne i de støjplagede områder ikke vente på.
For det er kendt viden, at trafikstøj kan medføre gener og helbredseffekter, som kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær, stress, forhøjet blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger som konsekvens heraf.
Tilbage i 2022 publicerede Kræftens Bekæmpelse resultatet af en videnskabelig undersøgelse, der påviste øget risiko for tidlig demens, kræft og tidlig dødelighed ved konstant vejstøj.
Derfor skal der handles nu. Og derfor er det mig magtpåliggende at påvirke beslutningsprocessen, så de støjplagede boliger og institutioner, bliver hørt i deres opråb.
Vejle skal selvfølgelig tilgodeses i den igangværende støjhandlingsplan, der løber frem til 2029.